Mr. and Mrs. Cash Dollar på vei over Atlanteren

«Can Mr. and Mrs. Cash Dollar please report to the gate». Meldingen gikk ut over høytalerne på flyplassen før boarding til USA. De skulle til Washington. Dessverre var jeg på do når oppropet kom, så jeg fikk ikke sett paret. Det gjør ikke så mye, i mitt hode vet jeg akkurat hvem de er. De er mest sannsynlig kjendiser som reiste under falsk navn eller wannabees som har tatt navnet for å illustrere hva de ønsker å være. Uansett er jeg sikker på at de hadde billetter til business Class og i mitt hode er de definitivt i siste kategori, overlesset med bling bling og merkeklær. Så kan de være så kjedelige og anonyme de bare måtte ønske i virkeligheten; Mr. and Mrs. Cash Dollar.

På Gardermoen satt folk å drakk øl når vi kom litt før klokka 9 om morgenen, selv de med barn i barnehage- og barneskolealder, det er visst sånn det skal være når normenn drar på tur. Selv har det aldri fristet med øl til frokost for min del, så klarer ikke helt å sette meg inn i det behovet, men hver sin lyst og kanskje er jeg ikke norsk nok. Norske nok er vi tydeligvis heller ikke på flyet… Første runde med servering av drikke og vi takker nei, flyvertinnen ser litt rart på oss og spør om vi ikke er norske. Jo, vi er jo det… Og da må hun fortelle at for noen dager siden var hun ute med en venninne i Stavanger og skulle ta et glass vin. Vinglasset ble satt på en vekt, veid opp og prisen var tilsvarende 3 flasker vin i Danmark. Sånn kan det gå når du er dansk i Norge. Til middagen tok vi vin, vi er jo på ferie! Men da kaffen og cognacen kom takket vi igjen nei til alkoholen. Vår nye danske veninne bare kikket på oss, smilte og konstanterte lettere muntert at «dere står over igjen!?!». Ja, vi gjør visst det…. Vet ikke helt hvilken kategori vi er puttet i; kristene, konservative, kjedelige eller noe annet «gøy», men «typisk norsk»-kategorien hennes falt vi definitivt ikke i…. og hun har nok sett noen normenn….

Men jeg er sikker på at vi er mer norske enn Mr. and Mrs Cash Dollar og de mer amerikanske enn oss. Og godt er egentlig det.

Sent søndagkveld lokal tid (ca kl 4 mandag morgen norsk tid) ankom vi hotellet, spiste en sen middag, hadde da følelsen av at jeg ikke hadde gjort noe annet enn å sitte på rumpa og spise de siste 20 timene, noe som ikke var langt fra sannheten, og krøp til sengs for å gjøre tidenes snu-døgnet-operasjon. 10-11 timer senere våknet vi opp, totalt uthvilte, 100% på Miami tid og klare for frokost ca kl 9:30.

Første dag er nå over, vi har forflyttet oss fra Miami til Orlando. Fått vårt første bad i Atlanterhavet og blitt solbrente. Akkurat sånn det skal være på solferie! 😉

Selv om jeg visste at Florida har veldig mange spansktalende så er jeg allikevel fasinert over at vi er i USA, at det meste av skilt står på spansk (i tillegg til engelsk) og at det snakkes spansk rundt oss på alle kanter. Men det er akkurat slik det skal være det og, vi er jo i syden… Solbrent, bading og spansk, ja, denne ferien tror jeg kan bli fin… 🙂 Hasta Luego.

On the road…

20130708-225318.jpg

Legg igjen en kommentar

