Med hode under vannet….

Jeg tror egentlig aldri helt jeg har tatt innover meg at Kilimanjaro er et fryktelig høyt fjell…. Ikke høyt sånn som Gaustatoppen eller Galdhøpiggen lissom, nei… skikkelig, ordentlig, veldig høyt!!! Og dit skal jeg…. Jeg som syns det er litt slitsomt å gå til Gaustatoppen og ikke er spesielt glad i toppturer. Sånn som livet ellers liker jeg det best når det går litt opp og litt ned, ikke bare opp… Blir så bratt når det plutselig begynner å gå nedover igjen da..

Men altså, til topps skal jeg og med meg på galskapen har jeg dratt med meg samboeren min. Nå er det ikke sånt at jeg har tvunget han med, men det er vel ikke noen tvil om at det var jeg som hadde mest lyst. Noe jeg til stadig blir minnet om når jeg utbryter: «Hva er det egentlig vi har begitt oss ut på?!?!?» Vel, er man vokst opp i fjellandet Norge, med fjell og fjorder, vill natur og ekspedisjonsblod i årene (vi har jo både vikingene, Nansen og Amundsen), hva er vel en liten fjelltopp i Afrika?!?!?! Det er jo tross alt bare 3 426 meter høyere enn Galdhøpiggen…

Jeg tror det virkelig begynte å gå opp for meg hva jeg hadde begitt meg ut på når jeg fikk utstyrslista på hva man burde ha med og innså at det var ikke bare turen i seg selv som ble dyr, det ble utstyret vi trengte for å oppfylle drømmen også. Eller når jeg begynte å se dokumentarer om å bestige fjellet og så folk ble høydesyke, slitne, lei, deppa og uttafor… Men de som kom på toppen var glade da! 🙂

Så altså, jeg har skjønt at det må litt forberedelser til for å bestige verdens høyeste frittstående fjell. Jeg har også skjønt at det noen ganger kan være greit å ikke ta inn over seg eller skjønne alt sånt med en gang, hvis ikke så hadde jeg mest sannsynlig aldri begitt meg ut på dette og da hadde jeg jo hatt null sjans til å stå på toppen av Kilimanjaro… Men altså; forberedelsene:

Fjellsko skal gås inn og kroppen skal trenes. Vi ligger i telt; soveposer og liggeunderlag skal testes og kroppen kan jo ha greit av noen netter i telt først den og, begynner å bli noen år siden sist. Det skal handles, mye!! Det skal vaksineres.

Heldigvis for meg er jeg, etter utallige reiser til mer eller mindre eksotiske strøk, ferdig vaksinert. Det finnes visstnok ikke så mye jeg ikke er vaksinert mot lenger… Jeg syns uansett at det er greit å sjekke med Reiseklinikken før jeg reiser om det er noe mer jeg trenger og vaksine anbfalningene for hvert enkelt land ligger på hjemmesidene deres. De er super flinke og i tillegg til å fysisk sette vaksinene får du med masse gode råd om området du skal reise inn i og forhåndsregler du bør ta, uten at de er hysteriske.

Her noen bilder fra helgens forberedelser. 5 mil på sykkel den ene dagen, 2 toppturer til fots (med sekk) og andre gåturer + teltleir. Godt med langhelger nå i mai/juni slik at man får muligheten til å trene seg opp til dette…. 😛

20140605-194625-71185974.jpg

20140605-201909-73149541.jpg

20140605-201908-73148302.jpg

Legg igjen en kommentar

