Lokal mat og froskeselfie

Torsdag morgen kl 05:30, etter 17 timer på reise, ankom vi Lighthouse Beach House og ble ønsket velkommen på syngende stavanger-dialekt av Marie som er lærling her nede. På det tidspunktet var vi så trøtte at vi hadde klart å sovne i bilen, på en vei så humpete at det var såvidt en høy 4WD kom frem… Tydelig at vi ikke er 18 og russ lenger, døgning kan vi ikke lenger… 😳 Men vi fikk servert velkomst juice og ble vist til bungalowen vår hvor vi sovnet ganske momentant.

Lighthouse ligger ca 1,5 time sør for Dar es Salaam, på South Beach. Fantastisk fin strand, hyggelig og flink betjening og fantastisk god mat! 😃
Utenfor bungalowen på Lighthouse var det et ganske stort «hønsehus» med gjess. Om dagen vandret de rundt på plenen og om kvelden forsvant de inn i huset sitt igjen. På dag 2 kom jeg gående forbi akkurat i det en blir båret bort, i retning av hovedhuset. «Hmm.. Skulle ikke forundre meg om det står gås/and på menyen til lunsj i dag…» 2 timer senere serveres lunsjen og servitøren sier på gebrokkent engelsk «local food, duck». Ja, mer lokalt går det vel ikke ann å få den, god var den i alle fall. 😊

Den første kvelden møtte jeg en edderkopp på do. Ikke noen stor sak kanskje, men for de som kjenner meg vet dere at edderkopper er langt fra favoritten. Rolig og behersket overbemanner jeg dyret. Når jeg skal vaske henda ser jeg at det sitter en frosk med snuta ut av sluket. Ganske så søt faktisk. Prøver å skylle den ned, funker dårlig. Så da sitter den der da. Snart har vi vel frosk på badet også. Men frosk spiser insekter og de er betraktelig søtere enn insekter så sånn sett er det greit. Håper den tar edderkopper også.

Dagen etter er det duket for del 2 av froske-eventyret. Etter at det har blitt mørkt og strømaggregatet er slått på så vi har strøm og lys igjen er jeg igjen på badet. Står å ser meg i det lille speilet på veggen, står ganske tett inntill og kvekker (hahahah…ordspill uten at jeg mente det) til når jeg kikker rett inn i, – du gjettet det kanskje, en frosk! Der på kanten av speilet sitter en liten frosk og speilet seg.

Reisebrevene nå blir ganske korte og sjeldent lagt ut nå. Tanzania fungerer nemlig ganske greit for kurering av avhengighet av mobil og sosiale medier. Finnes så og si ikke nettilgang her, det er dårlig mobildekning og like dårlig mobildata dekning, dessuten koster 1 MB 120 kr. Vi er virkelig på ferie!

20140715-222410-80650635.jpg

Legg igjen en kommentar

