Så kom kulda til Mexico… 😳

Etter noen helt fantastiske dager her nede var det plutselig kjøligere i går kveld og jeg var plutselig glad for at jeg hadde dratt jakka over sommerkjolen når vi gikk ut for å spise middag. I dag tidlig virket det som om temperaturen hadde falt ytterligere og det var nå en middels bra norsk sommerdag med mye vind. Så mye vind og bølger at turen vi skulle på ble avlyst, – for andre gang. Vi visste imidlertid råd og dro ut på tur på egenhånd.

Turen i dag gikk til Laguna Yal-Kù, en liten lagune i nærheten av Playa Akumal. Den ligger så skjermet fra sjøen at vannet er rolig der uansett og skulle inneholde krystallklart vann, masse fargerike fisk og forhåpentligvis havskilpadder. Havskilpaddene så vi ikke og på grunn av det urolige vannet utenfor lagunen ble sikten ytterst i lagunen litt dårlig, men innover i lagunen var det fantastisk. Masse fargesprakende fisk og flotte steinformasjoner (korallsten). Absolutt verdt et besøk!!

Besøket i lagunen vakte også barndomsminner. Som sagt var det ikke spesielt varmt i dag og allerede da jeg stakk tærne i vannet syns jeg det virket vel kaldt. Lurer litt på hvorfor jeg absolutt skal holde på med dykking og snorkling når jeg hater kaldt vann (kaldere enn i badekaret), men overbeviser meg stadig om at fiskene er verdt deg. Jeg frøys så jeg trodde jeg skulle forgå, men tenkte at nå er jeg passe pysete og plasker videre i en times tid. Da begynte Ken også å bli kaldt og vi fant det best å gå opp. Har en merkelig følelse i leppene som jeg kjenner igjen fra jeg var liten og alle de gangene mamma prøver å dra meg opp av vannet fordi hun mente at jeg frøys. Så jeg snur meg mot Ken og sier «Er jo blå på leppene?» og får svaret «ja!»… Både lepper og negler var blå og jeg vet ikke om jeg er mest fornøyd med å få bekreftet at jeg fryser faktisk eller det at jeg faktisk klarer å være i kaldt vann lenge nok til å få blå lepper selv nå når jeg er voksen og pysete.

Som nevnt i forrige reisebrev er det fri flyt av alkohol (og annen mat og drikke) dagen lang og vi har flere ganger kommentert at vi er overrasket over at vi ikke ser flere fulle mennesker. Det har egentlig kun vært et par episoder vi har reagert på og ingen har omfattet barn. Onsdagen skulle vise seg å bli et unntak. Vi hadde booket på en japansk ala carte restaurant og ble vist inn til en plass rundt en ordentlig tapanyaki. (Stor grill/stekeplate hvor gjestene sitter i en hestesko rundt og ser på kokken som står på ene langsiden og tilbreder maten) Her satt vi sammen med et par fra England, et fra USA og et fra Canada. Og en familie fra England. Kokken var utrolig morsom og kjørte et skikkelig show med flammer og triksing mens han lagde maten. Maten var også fantastisk god! Jeg la merke til familien så fort de kom inn og stilte seg i køen. Jeg mistenkte at moren hadde fått seg et glass eller to for mye, men det som fikk meg til å reagere var barna. Du kunne se at de var ubekvemme og at de visste at dette kom til å bli en flau affære, – og det ble det! Hun kjeftet på betjeningen, syns at alt var «borring», ba barna kontinuerlig om å «shut the fuck up», selv om de ikke sa stort. Hun skjønte tydeligvis ikke poenget med tepanyaki og syns det var «discusting» at maten ble laget åpent foran oss, noe hun tydelig viste da hun begynte å spytte ut halvtygd mat for å demonstrere. Det ødela hele stemningen i rommet for alle, men værst var det for barna! Hvordan tenker du som barn når slikt skjer? Hva gjør det med deg? Og ikke minst hva kunne vi gjort??? Hun var tydeligvis i dårlig humør og bare ventet på en mulighet til å lage en større scene, noe hun nok hadde gjort om ikke faren i familien kontinuerlig meglet og ba henne ta seg sammen. Derfor ville det mest sannsynlig bare gjort situasjonen ennå værre ved å si noe, samtidig så føltes det helt ille og ikke si noe.. Det finnes mest sannsynlig ikke noe fasit svar på hva man bør gjøre, kanskje gjorde vi det mest riktige. Samtidig sitter jeg med en følelse av at jeg burde gjort mer…

2015/01/p1080469.jpg

2015/01/p1080480.jpg

2015/01/p1080481.jpg

2015/01/p1080497.jpg

2015/01/p1080491.jpg

2015/01/p1080539.jpg

2015/01/p1080534.jpg

2015/01/p1080541.jpg

2015/01/p1080479.jpg

Legg igjen en kommentar

