Sprett Madagaskar- en kanin og ett land

Mitt første år og første oppgave i 4H valgte jeg lille kanin. Vi hadde akkurat tatt livet av de to kaninene vi hadde hatt og mamma var ikke videre imponert over oppgavevalget når jeg kom hjem. Men kanin ble det! Vi gikk fra kjempe vedder til dverg vedder, en mye mer håndterlig størrelse, og jeg ble den lykkelige eier av utstillingskaninen Madagaskar. Jeg døpte den raskt om til Sprett Madagaskar, i dagligtale kun Sprett. 

Nysgjerrigheten om Madagaskar var imidlertid tent. Hva var det navnet?!?!? Resultatet var at jeg i 5 eller 6 klasse skrev oppgave om nettopp Madagaskar (landet altså, ikke kaninen!). Nysgjerrigheten ble vekket ytterligere. 85% av artene du finner på Madagaskar finnes kun på Madagaskar… 5% av alle verdens dyre og plantearter finnes på Madagaskar, og kun her. Her finnes lemurer, kameloner og en haug med insekter jeg ikke vil tenke på en gang… 

Helt siden den gang har Madagaskar ligget der som et reisemål jeg en gang må komme meg til og nå skjer det endelig. Vi bråbestemte oss i slutten av mai og Norges og Europa-ferien ble plutselig til Madagaskarferie. 

Slik været har vært i Norge den siste uka har jeg flere ganger sagt at hadde jeg vært garantert sånt vær i Norge 2-3 uker i ferien så skulle jeg gjerne tatt Norges ferie jeg, men siden det er så usikkert så er det deilig å vite at man er garantert et par uker med sol og varme. Se bare på den fantastiske værmeldinga for Antananarivo fremover:   

Sol så langt øyet kan se og …. HEY!!! VENT!!! 9 grader?!?!?!? Maks 18?!?!?!  Dette er jo ikke den «garanterte varmen» jeg hadde håpet på!!!! 

Selv om jeg visste at det nå er vinter på den sørlige halvkule så har jeg naivt trodd at det skulle bety en god norsk sommer, ikke en normal norsk sommer.. Vel, den er i alle fall tørrere da! 😁 

Heldigvis er det en positiv overraskelse når jeg får søkt opp værvarselet for strandstedet vi skal være på siste halvdelen av turen. Det hjelper å komme seg ned fra 1 275 m over havet og til havnivå. 😉 Så da ser det ut til at vi er garantert litt vare allikevel! 😎  

Legg igjen en kommentar

