Så kom varmen!  og med den alle tingene jeg fryker mest

Jeg har mang en gang sagt at når storken skulle levere meg fikk jeg valgte mellom sør eller nord. I sør var det fult av insekter, men varmt, i nord var det ikke insekter, men kaldt. I et panikkslagent øyeblikk tenkte jeg på alle insektene og ropte nord! Siden den gang har jeg frøset 90% av tiden, men har unngått store insekter, noe som har vært en fordel. Bare spør de som har sett meg få panikk over en edderkopp, en klegg eller veps. 

Nå har det vært kaldt i flere dager og jeg har gledet meg til det skal begynne  å bli varmere. Varmen kom fredag. Vi forlot Nature Logde, kaldt, vått, men veldig flott! Utover dagen steg temperaturen etterhvert som vi kom ned i lavere høyde og nærmere kysten. Til slutt kom det vi har med mest av til sin rett; shorts og t-skjorte! 🙂 Vi har besøkt to nasjonalparker og sett røde Tsingyer, grå Tsingyer, 2 lemurarter, en slange og 5 ulike kameloner. Og når vi kom tilbake til hotellet hvor vi tidligere på dagen hadde satt fra oss bagasjen; to STORE kakerlakker på rommet!!!! Jeg kan bare ikke fordra dem!!!

Men tilbake til Tsingyene. Dette er formasjoner skapt av rød sandsten (de røde) og grå limestone (de grå), samt regnet som har tæret på  stenene og skapt helt vannvittige formasjoner. Det var helt uvirkelig og rusle rundt og se på det. Lonely Planet beskriver det som «Disney-like» og når jeg kom dit så skjønner jeg hva de mener. For selv om det er helt naturlig, 100% skapt av og i naturen, ser det helt uvirkelig ut. 

Tsingy betyr forøvrig å gå på tå eller trippe på den nord-malagesiske dialekten. Dette fordi de grå tsingyene er skarpe som bare det (Limestone er gamle sammenpressede koraller, denne delen av Madagaskar lå en gang i tiden under vann og området ble mest sannsynlig skapt når Madagskar ble løsrevet fra Afrika) og når de første menneskene skulle gå i området, uten sko naturlig nok på den tiden, så var det et område som man måtte «trippe eller gå på tå» over… 

  
 

Legg igjen en kommentar

