Frøken Reisende Mac utforsker norske fjorder og fjell

Siden vi er i gang med norske reisebrev fot tiden så slår vi til med et til som ikke ble publisert når det ble skrevet. Aurlandsdalen er nemlig også huket av på «the bucket list» denne høsten. Aurlandsdalen er en helt fantastisk tur i storslått natur som anbefales på det sterkeste! Vi kjørte en litt utradisjonell vri på turen og gjorde en dagstur til en halvannendagstur. En vri som kan anbefales siden du da går i utakt med resten av flokken som skal ned fra Øverbø til Vassbygdi.

Vi kjørte til Øverbø Fjellhytte og begynte å gå i 2-tiden på ettermiddagen. Det gjorde at vi kom etter at alle andre hadde gått så vi hadde stiene for oss selv. Det gjorde også at vi ville komme for sent til å rekke bussen fra Vassbygdi. Vi hadde imidlertid en plan. Vi hadde med telt og gikk den øvre ruten fra Nesbø, om Holmen. Ved Holmen var det en fin teltplass og vi kunne slå leir med fantastisk utsikt utover Aurlandsdalen.

Dagen etter gikk vi videre, kom oss ned den bratte fjellsida og ned til nedre løypa igjen. Med ca 15 kg på ryggen var det en krevende tur ned for en utrent sjel, men fordelen med turer i norsk natur er at omgivelsene er så fantastiske at man glemmer at det tidvis er et slit.
Vel «nede» besøkte vi Vetlahelvete, en fantastisk jettegryte, før turen gikk videre. Opp, ned, opp igjen og ned, ned, ned… Det er vanskelig å beskrive Aurlandsdalen med ord, det er nesten vanskelig med bilder… Jeg velger allikevel å prøve med noen bilder: