Hvorfor Grønland? 

Jeg får mange reaksjoner når jeg forteller at jeg skal til Grønland og de aller fleste spør på et eller annet tidspunkt hvordan jeg kom på den idèen. Jeg har etterhvert skjønt at veldig mange andre som drar på en sånn tur liker å padle, drar på padleferier og på et eller annet tidspunkt så dukker drømmen om Grønland opp. Derfor blir de fleste litt overrasket når svaret er: «Nei, jeg så noen bilder da også tenkte jeg at dit vil jeg!» Nå skal det sies at det gikk noen år fra jeg så de bildene og drømmen ble født til jeg bestilte, men det var først når reisen var bestilt (og lenge etter det) at jeg fant ut at nå er det på tide å sette inn støtet… Til tross for våtkort for noen år siden og noen få turer i indre Oslofjord så kunne jeg jo egentlig ikke padle… Med 7 uker igjen til avreise var det ikke mer enn tiden og veien igjen for å lære seg teknikk, få styrke og bli trygg i kajakk. 

En ting skal jeg imidlertid ha.. Når jeg bestemmer meg så bestemmer jeg meg og når jeg har kniven på strupen så leverer jeg… Fra jeg tok intro-kurset i Oslo kajakklubb 6. juni har jeg padlet 3 dager i uken, padlet over 150km, gått grunnkurs i havkajakk, fått meg flere nye padlevenner, testet flere tørrdrakter (og ennå ikke funnet en som er tørr), prøvd å lappe en lekk tørrdrakt iten nevneverdig suksess, kjøpt turustyr og testet turutstyr, prøve pakket og prøvepakket en gang til…

Allikevel var det tungt å begynne å pakke bagen. Haugen med ting har ligget der en stund, blitt fylt på med ting, for så å ta ut ting fordi jeg har trengt de på andre turer i sommer, for så å bli fylt på igjen. Men så kom tidspunktet hvor det ikke er flere andre turer å pakke til og hvor det eneste som gjenstår er å gå igjennom en siste gang til denne turen og pakke ned. Planlegge hva jeg trenger på Island, hva som skal ligge i Tasiilaq og hva som skal være pakket ferdig i vanntette poser for å lastes over i båten som skal ta oss til første leir og startstedet for padlingen. Jeg skal innrømme at det knyter seg i meg ved tanken på å bo i telt i en uke på Grønland, med lange padleetapper hver dag (SÅ god den varme dusjen er når man kommer inn etter en padleøkt i Oslofjorden..😬) og hvor værmeldinga nå melder 4 plussgrader på dagtid og ned mot 0 på nettene. Hvordan vil jeg takle det?!?! 

Samtidig vet jeg at jeg kommer til å takle det og mest sannsynlig blir det en positiv opplevelse, hvis ikke så blir det en erfaring og jeg vil føle mestring… Tror jeg.. Håper jeg… 

Før var denne «ups, jeg innser plutselig hva jeg har begitt meg ut på»-følelsen akkompagnert med sinne. På meg selv fordi jeg var så dum å si ja til sånne ting eller for å bare hoppe ut i ting bare fordi jeg syns noe hørtes kult ut. Eller fordi jeg så et fint bilde. Jeg har sluttet med det. Jeg har innsett at det er meg. Jeg hopper ut i det, tar meg vann over hodet og kommer som regel ut av det med med beina på bakken, uten vann over hodet og en morsom historie, noen nye erfaringer og nye venner og bekjente som har lært meg masse og inspirert meg underveis. Selv om det er ubehagelig elsker jeg å utfordre komfortsonene og pressse grenser, se hva jeg kan klare. Så jeg har bestemt meg for å slutte å bruke energi på å kjefte på meg selv for å være så dum å sette seg i sånne situasjoner og heller bruke den på å si ja til ennå flere. Det er en skrekkblandet fryd i den lovnaden til meg selv også, men den er mitt svar til dette diktet.. 

Fra diktet «If I had to live my life over»

“If I had my life to live over, I’d try to make more mistakes next time. I would relax, I would limber up, I’d be sillier than I have been on this trip. I would take fewer things seriously. I would be less hygienic. I would take more chances. I would take more trips. I would climb more mountains, swim more rivers, and watch more sunsets. I would burn more gasoline. I would eat more ice cream and less beans. I would have more actual troubles and fewer imaginary ones.»

Legg igjen en kommentar

