Grønland 😍

Vi ankom Grønland og Kulusuk onsdag 27. juli, 40 minutter før vi tok av fra Island. Tidsforskjellen går heldigvis i vår favør så vi får maks ut av dagene. 😄

Første glimt av Grønland

Sola strålte fra skyfri himmel og selv om det var vesentlig kjøligere enn hva Island leverte oss i går var det langt varmere enn forventet. Jeg hadde vel aldri trodd at jeg skulle fly rundt i t-skjorte til kl 19:30 på kvelden på Grønland. 

Det føles helt surrealistisk å være her. Jeg er på Grønland!! Lille, kalde, forfrossene og pysete meg!! Helt siden jeg våknet på flyet og så de første isfjellene og etterhvert fjellene på Grønland har jeg følt på en slags ærefrykt for den naturen vi møter her. Østkysten av Grønland er 20 000 km lang og det bor 3 000 mennesker her, vi er med andre ord virkelig i villmarken. 

På flyplassen møtte vi guidene våre og fikk lastet alt over i båter som tok oss ca 1,5 time innover i fjorden. Vi er omringet av høye fjell, krystallklart vann, isbreer og isfjell. Det er så vakkert!

På med tykke klær og få all bagasje ombord i båt
Båttur til første leir og det første møtet med Grønland
En haug til byen, en til fjelltur og en som skal med på kajakktur, gjelder å ha tunga rett i munnen

Så var det å etablere leir og lage middag; kokt ørret og løk med poteter og karrisaus, visstnok en veldig vanlig måte å spise ørret på for de lokale her. I dag var det også moskuspølse til forrett, øl til maten og appelsin med ingefær og sjokolade til dessert, for en luksus.. 😊 
Jeg fikk æren av å bidra til første middag med rensing av fisk
Forrett med utsikt, moskuspølse

Vi er som sagt 4 jenter som reiser alene på tur og når de andre tok kvelden bestemte vi oss for å dele resten av vinflaska i fjæra mens vi satt å så på utsikten, isfjellene og lyset som skiftet. Selv om solen forsvinner i horisonten blir det aldri helt mørkt her. 

Jentene på skjæret klare for tur, i mens nyter vi den lyse natta

Konklusjon av dag 1 på Grønland er at jeg digger det! 😍 Følelsen av å krype ned i soveposen til lyden av isbreer som kalver og isfjell som snur seg er ganske fantastisk!

Legg igjen en kommentar

