Ble det møte med hvalen?

Jeg digger hval! Det er jo derfor jeg er her… men hvalen over alle hvaler (eller delfin) er for meg Spekkhoggeren. Jeg har i mange år hatt en drøm om å svømme med spekkhoggere. På Grønland håpet jeg å få se dem fra båt (eller kajakk), nå prøver jeg igjen fra kajakk. 

Vi våknet opp til denne utsikten og rett etter beskjeden «nå går det spekkhoggere gjennom fjorden her ute!» Det er håp!!!


Ny brief på morgenen med fokus på været. Det er mer vind enn meldt i går, må man endre noen av turene? Spesielt den avanserte? Den er lang, ca 20 km og man vil få motvind hele veien tilbake. Jeg kjenner at dette ikke går. Jeg har ikke padlet på nesten 2 mnd, har hatt en skade i skuldra i mellomtida, kjenner ikke utstyret, det er ca 3-4 grader i vannet og minusgrader i lufta. Alt argumenter for å velge et nivå man er trygg på at man mestrer og ikke sjanse på å ta seg vann over hodet (i verste tilfelle bokstavelig takt). Jeg hoppet derfor over på medium-gruppa. Litt mindre sjans for å se hval, større sjans for å få en behagelig tur. Uansett er jo landskapet flott… 😬😍


Gleden var derfor STOR da vi plutselig hører «spekkhoggere!», og der, 20-30 meter foran oss ser vi ryggfinna. En flokk med spekkhoggere passerer foran oss. Jeg er i total lykkerus!!! 😍😍😍😍😍 Dette øyeblikket alene er verdt hele turen til Tromsø! 😍🐳

Vi følger spekkhoggerne på avstand en stund. De beveget seg så fort og med så mange lag med klær (og da hansker akkurat her) rakk jeg aldri å få noe bilde, men vi satt i kajakkene, med denne utsikten i bakgrunnen og så på ryggfinner, haler og hopp… 

Under lunsjen, på en liten øy, satt vi også og speidet etter, og så, hval som spiste ute i fjorden. 

Den avanserte gruppa kom mye nærmere og fikk nesten nærkontakt med både knølhval og spekkhoggere. For min del var det imidlertid helt riktig å ikke bli med den gruppa i dag. Jeg hadde mer enn nok med avstanden, motvinden og motstrømmen på «medium-turen», i tillegg til at jeg gjorde meg flere nyttige erfaringer i forhold til påkledning og utstyret jeg har med og har fått lånt. 

Selfie på vei tilbake fra turen

Godt sliten og gåen i kroppen var det godt å komme innendørs i varmen og bruke kvelden til å lære om hval og mimre om dagen som har vært.. 😉

Legg igjen en kommentar

