Påkledning vinterpadling

Lovet jo å dele erfaring med klær og padling på vinterstid, eller i alle fall senhøsten, i Tromsø. Det tok litt tid, måtte en liten mini-operasjon og ordre om å ligge på sofaen en dag eller to til før jeg igjen fikk tid til å blogge litt, men her kommer rådene.

Hvordan du skal kle deg kommer jo selvfølgelig an på flere ting. Hvordan er du som person? Noen er varme, andre er kalde, jeg er stort sett en frossenpinne. Hvor «hardt» skal du padle… Skal du padle i greit tempo eller skal du ligge å drifte å se på hval (eller andre ting)? Og det mest selvsagte kanskje; hvordan er været, både temperatur, vind og nedbør nå og hva sier værmeldinga utover dagen. Et godt tips er å ha med deg mer enn nok i bagasjen, for det første blir det kaldt dersom du stopper opp og skal ha en pause (det var eneste gangen jeg var antydning til kald) og da har du også muligheten til å kle på deg om du skulle trenge mer klær enn hva du dro ut med.

Når vi padlet var det ca 4 grader i vannet og mellom 0 og -3 grader i lufta. 6-10 m/s og tidvis snø i lufta. Jeg er en frossenpinne og kledde meg for en ganske rolig padletur hvor det var mulig at vi skulle ligge å drifte å se på hval en stund.  Jeg kledde meg på følgende måte:

Innerst netting-ull, min er fra Aclima. Elsker den, den har vist seg å være gull verdt både her i Tromsø og på Grønland.

 

Så gikk jeg for et lag med ull, mellomtykk ull fra Kari Traa

 

På bildet under har jeg to vanlige ull (både stilongs og genser) og fleece genser. I virkeligheten gikk jeg for netting-ull, et lag med ull stilongs og to lag med ull genser, samt primaloft shortsen som er på bildet. Min primaloft shorts er fra Houdini, har ikke fått testet den så mye ennå, men den var kjempegod å ha i kajakken og er sikker på at jeg kommer til å digge den i skiheisen og på brett til vinteren! Jeg droppet fleece genser og det ble fort for varmt med netting-ull og to ullgensere også under tørrdrakta. Etter pausen tok jeg derfor av meg til netting-ull + 1 ullgenser på overkroppen, det funket helt strålende!

 

På beina hadde jeg et par tynne ullsokker og et par vanlige trekking ullsokker. Så var det på med tørrdrakta og våtsko. Hadde i tillegg ull og fleece hals og Lowe Alpine mountain cap på hodet. Må bare si at den lua der….. første gang jeg har brukt den nå, elsker den!!! Vindtett, vanntett og bare så utrolig god og varm… Føler ikke at jeg ser smartest ut med den lua, men når behovet for varme og komfort overgår utseende og stil så er den GULL verdt!😍

 

På hendene brukte jeg neopren hansker. De jeg hadde var litt for tykke så ble litt klumpete og glatt, så må få kjøpt meg noen som er litt tynnere. Vi fikk også låne sjøvotter som var helt geniale. Mange bruker disse med ull inni, ulempen med dette er at sjøvottene er vanskelig å gjøre redning med dersom noe skulle skje og da står du plutselig uten noe på hendene og det blir VELDIG fort kaldt! Men de funket veldig bra utenpå neoprenhansker for å holde på varmen i neoprenhanskene og vannet som var i hanskene, samt holde mer vann og vind ute.

Friskt vær, men varm og god… 😃 Med røde sjøvotter.. 😉

Kan også nevne at jeg i kajakken (i vanntette poser) hadde 2 lag med tørr ull, fleece og kjempestor dunjakke, pluss fjellduk. Hadde også med tykke, varme vintersko. Fleecen og dunjakka var veldig gode å ha i lunsjpausa. Flere brukte fjellduken i pausa og skulle vi sitti noe lenger hadde jeg hatt god bruk for vinterskoa (flere hadde med dunposer). 

Det blir forhåpentligvis mer vinterpadling på meg, for dette var mer gøy enn kaldt! 😃🎉

Legg igjen en kommentar

