Min første topptur og alt man rekker på 24 timer..

Jeg har gledet meg enormt til denne turen, men jeg har også vært veldig spent… av 2 grunner:

1. Jeg pleier alltid å være i dårligst form i gruppa, det er jeg også denne gang.. hvordan vil det gå?!? 😱

2. Vil skiferdighetene mine holde?!?!

Men først, helgen har jo vært så mye mer enn det:

Som sagt, vi begynte med nattoget til Voss på fredag. 05:15 ble vi vekket (i den grad vi sov) av en veldig hyggelig konduktør som ønsker velkommen til (i følge han) hovedstaden. Noen få meter unna togstasjonen lå Fleischers hotell og vi ble henvist inn i en tom bar og fant oss en sofa der. Det føltes litt rart å legge seg på en antikk sofa i relativt eksklusive omgivelser for å sove, men vi gjorde nå det og endelig sov jeg som en stein. Når jeg våknet var det til klirringen av bord som ble dekket og av en peis som ble tent opp.. et øyeblikk trodde jeg at jeg var 4 år og våknet opp til huset hjemme som kom til liv… 


Etter en bedre frokost ble vi hentet av guiden vår Knut, vi fikk hentet ut ski til meg og vipps så var vi klare for topptur, – min første..

Føler meg bare SÅ girly i dag ass… 😂🙈
Vi nærmer oss startstedet for turen, har ikke forlatt bilen og Agnes har allerede kommentert: «dette er bare SÅ verdt togturen over!»
 

Så kom det første spørsmålet… ville jeg klare å holde tempoet opp bakkene?!?  Allerede i første bakken hadde jeg skikkelig puls og tenkte at dette går jo ikke!!! (Så typisk meg… 😂) Men det gikk fint… Guiden og Agnes holdt nok ikke det tempoet de kunne holdt uten meg, men syns nå jeg klarte meg greit jeg… 😂🙈 Det var tidspunkt hvor jeg kikket ned på skituppene mine og lurte på hva i alle dager jeg gjorde der?!?!  Jeg kunne jo nemlig liggi hjemme på sofa’n og slappet av i dag… kanskje tatt en tur på Elixia… Men her trengte man ikke lete lenge etter motivasjon.. det var bare å løfte blikket bittelitt fra skituppene og ta en titt på dette… Norge er så fantastisk vakkert og fjellet om vinteren er intet unntak. Tenk så heldig jeg er som får lov til å være her og oppleve dette!! I tillegg var det visst første dagen med sol på 14 dager (i følge guiden) så vi kunne ikke vært stort heldigere! 


På toppen blåste det… ordentlig!!! 

 Så det ble ikke så lange oppholdet der. Vi tok oss ikke engang tid til å ta av fellene, men kjørte ned noen hundre meter i le før vi gjorde oss klare for nedkjøring. 
Man skulle jo tro at det var nå morroa begynte og det er det jo delvis, det er bare et problem… i hodet mitt så er jeg fremdeles like god på ski som når jeg var 16… jeg kan hoppe, trikse, kjøre off-pist og tulle uten noe som helst problem… musklene, teknikken og «det gamle» hodet mitt sier imidlertid noe annet… musklene blir totalt utkjørt på brøkdelen av et sekund, teknikken er tilpasset snowboard (noe som ikke egner seg på ski…) og «det gamle» hodet er blitt nervøst og redd og trekker seg hver gang jeg bare burde ha stått på gjennom svingen, ned henget osv… Første delen gikk greit, men når vi kom ned i snø med litt skare og gjennomslag ble det noen fall… 🙈 

Nesten nede ved bilen hadde vi valget mellom å ta en liten ekstra runde eller ta kvelden. Agnes tok ekstra runden, jeg var veldig fornøyd med å stå over og heller teste ut survival teltet mitt… 😂 Må bare si at jeg er sjokkert over hvor mye det hjalp mot kulda altså!!! 😍😍😍


Konklusjonen av dagen er at topptur er gøy… jeg elsker jo å gå turer i fjellet om sommeren, å få se fjellet i full vinterprakt er fantastisk. Men jeg må øve opp skiferdighetene mine.. det positive er at nå har jeg en kjempemotivasjon til å velge skia fremfor snowboardet med jevne mellomrom fremover… og den 16-åringen i hodet mitt skal få rett! Jeg er rågod på ski!! 😂🙈🙈

Men… som tittelen sier; det er utrolig hvor mye man rekker på 24-timer! Ølen vi fikk når vi kom ned til Voss smakte himmelsk og når vi kom på toget 17:11 var det, som planlagt, after-ski på toget med store mengder potetløv, nøtter og en øl til hver… 😂🍻


Men hvorfor stoppe her?!? Når vi ankommer Oslo på lørdagskveld og byen syder av liv… hvorfor ikke avslutte turen nettopp der; på byen! 🍻👏😂🍻 Passende nok iført Bergans turbukse og ullvang strikkegenser, med røde roser i kinnene og verdens største glis etter en fantastisk tur avslutter vi med bar-besøk i den virkelige hovedstaden.

Legg igjen en kommentar

