Nu kjör vi… 

Mars 2017 ble ikke helt som planlagt… begynnende oppkjøring til Grønland2018 endte i 3 ukers sykdom og hver gang jeg har trodd at jeg var frisk og har prøvd å ta årene, skia, dekket eller sykkelskoa fatt har det resultert i ny runde med feber, halsvondt og hoste. Tilslutt var det bare en ting å gjøre, holde seg helt i ro til kroppen var helt frisk… Det er jeg god på… 😉😬🙈

Men… nå er forkjølelsen borte og jeg har satt opp en treningsplan for 13 måneder(!!!!!). Det vil si… målene per måned ligger klare og datoer og tidspunkt for alle aktiviteter er satt i april og mai. Datoer for helgeturer og tester satt hele veien frem til mai neste år.

Jeg har aldri (og jeg mener det, ALDRI) hatt et så langsiktig treningsmål, eller noe annet mål egentlig…. 🤔 da jeg reiste jorda rundt et år hadde jeg en spareplan på 8 måneder. Det er det nærmeste jeg kommer dedikasjon til en langvarig plan. Når jeg gikk Kilimanjaro begynte jeg såvidt med treningen i januar, men jeg må jo innrømme at det gikk litt i rykk og napp og jeg hadde jo unnskyldningen «det er hvordan du reagerer på høyden som er det viktigste, ikke hvilken form du er i» å lene meg på…. Det har jeg ikke nå… Nå har jeg en plan som jeg må følge. I 13 måneder. Det er egentlig litt skremmende og overveldende… 😬😱🙈😂

Samtidig må jeg innrømme at det er en av grunnene til at jeg gjør dette. Jeg har full respekt for det å krysse Grønland. 600 km, med pulk på 65 kg. Teltliv på vinteren i 26 dager. Snø og isøde, whiteouts og solskinnsdager. Ulltøy som ikke har vært skiftet på 3-4 uker. Ingen dusj eller andre luksus»ting». Ikke wi-fi dekning eller 4G. (For en gangs skyld har jeg lest meg opp på hva jeg skal igjennom FØR jeg bestemte meg og melder meg på😂🙈). Men akkurat nå står dette som det tøffeste for meg: å klare å holde fokus på treningen i 13 måneder. Takke nei til jenteturer for å dra pulk og ligge i telt midtvinters, dra hjem tidlig fra festen fordi jeg må trekke dekk eller pulk dagen etter, prioritere dekktrekking, pulktrekking og styrketrening i ukedagene, hver uke i 13 måneder. Klarer jeg det er jeg helt sikker på at jeg klarer å krysse Grønland når jeg først kommer dit…

Nedenfor er målene per måned. Noe er faktisk enklere enn jeg trodde… jeg trodde at jeg måtte gå 180km med pulk på 75kg i løpet av kommende vinter, det viser seg å bare være 100km med pulk på 65kg og fordelt per måned er det jo ikke så gæli, 25 km er jo tross alt bare en dagsetappe… 😬 i tillegg trodde jeg at jeg måtte ha 10 netter ute i minus 10 grader, det er bare 7 og akkurat det kjenner jeg er litt flaks for har ikke vært så lett å finne -10 grader i år… 😳 Nå er dette minimumskrav, så målet er å gå mer enn dette og overnatte mer ute, men akkurat nå føles i alle fall minimumskravene overkommelig ut..  😬😂🙈

Måned Mål for hele måneden
April 2017 2 x uken: Dekktrekking, to dekk og min. 15kg i sekken (1 økt erstattes med spinning, løpeintervaller eller ski enkelte uker for å få planen til å gå opp. Min. 2 økter per uke)
2 x uken: Styrketrening

Formtest dekktrekking, full dag

Minimum 3 dager på ski med telt i påska, sekk på 20-25kg pga Josten (ikke pulk)

Mai 2017 2 x uken: Dekktrekking, to dekk og 15 kg i sekken
2 x uken: Styrketrening
7 x uken: 2 runder med 7 minute work-out 30 sek intensitetssoner

Josten på langs

Juni 2017 2 x uken: Dekktrekking, to dekk og 15 kg i sekken
2 x uken: Styrketrening
7 x uken: 2 runder med 7 minute work-out 30 sek intensitetssoner

Evt. formtest avhengig av hvordan formtesten gikk i april

Juli 2017 2 x uken: Dekktrekking, to dekk og 15 kg i sekken (de ukene jeg ikke er på ferie)
2 x uken: Styrketrening

7 x uken: 2 runder med 7 minute work-out 30 sek intensitetssoner

Ferieplan:
2 x kondisjonsøkter per uke (løpe min. 5km, gå min. 10-15km, sykle min. 2 mil, intervalltrening etc)
5 x uken: 2 runder med 7 minute work-out 30 sek intensitetssoner

August 2017 2 x uken: Dekktrekking, to dekk og 15 kg i sekken
2 x uken: Styrketrening
7 x uken: 2 runder med 7 minute work-out 30 sek intensitetssoner
September 2017 2 x uken: Dekktrekking, to dekk og 15 kg i sekken
2 x uken: Styrketrening
7 x uken: 2 runder med 7 minute work-out 30 sek intensitetssoner

Treningssamling

Oktober 2017 2 x uken: Dekktrekking, to dekk og 15 kg i sekken
2 x uken: Styrketrening
7 x uken: 2 runder med 7 minute work-out 30 sek intensitetssoner
November 2017 2 x uken: Dekktrekking, to dekk og 15 kg i sekken
(evt. 1 x uken: Skitur med pulk, 65 kg i pulken dersom snø)
2 x uken: Styrketrening
7 x uken: 2 runder med 7 minute work-out 30 sek intensitetssoner

Langtur over 2 dager

Min. 25 km på ski med pulk på 65kg

Desember 2017 1 x uken: Dekktrekking, to dekk og 15 kg i sekken
1 x uken: Skitur med pulk, 65 kg i pulken
2 x uken: Styrketrening
7 x uken: 2 runder med 7 minute work-out 30 sek intensitetssone

Min. 25 km på ski med pulk på 65kg

2 netter ute i minst -10 grader

Januar 2018 (1 x uken: Dekktrekking, to dekk og 15 kg i sekken)
2 x uken: Skitur med pulk, 65 kg i pulken
2 x uken: Styrketrening

7 x uken: 2 runder med 7 minute work-out 30 sek intensitetssone

Min. 25 km på ski med pulk på 65kg

Min. 4 netter ute i minst -10 grader

Februar 2018 (1 x uken: Dekktrekking, to dekk og 15 kg i sekken)
2 x uken: Skitur med pulk, 65 kg i pulken
2 x uken: Styrketrening

7 x uken: 2 runder med 7 minute work-out 30 sek intensitetssone

Egentest/Langtur over 2 dager

Min. 25 km på ski med pulk på 65kg
Minst 2 netter ute i minst -10 grader

Mars 2018 (1 x uken: Dekktrekking, to dekk og 15 kg i sekken)
2 x uken: Skitur med pulk, 65 kg i pulken
2 x uken: Styrketrening
7 x uken: 2 runder med 7 minute work-out 30 sek intensitetssone

Treningssamling

Minst 2 netter ute i minst -10 grader

April 2018 (2 x uken: Dekktrekking, to dekk og 15 kg i sekken)
2 x uken: Skitur med pulk, 65 kg i pulken
2 x uken: Styrketrening

7 x uken: 2 runder med 7 minute work-out 30 sek intensitetssone

Mai 2018 KRYSSE GRØNLAND!!!
Legg igjen en kommentar

