Gnagsår-tips

Dette tipset er rett og slett for godt til å ikke deles spør du meg… Jeg har nemlig alltid hatt veldig lett for å få gnagsår og har prøvd det meste; compeed plaster og stift, nylonstrømper, sportsteip, doble sokker, talkum,  you name it, jeg har mest sannsynlig prøvd det. Men nå tror jeg endelig at jeg har funnet noe som funker! 👏😃 Et stort gjennombrudd på gnagsår-fronten kom for min del i 2014 da vi i forkant av Kilimanjaro fikk tips om å smøre beina med Locobase morgen og kveld i minst 2 uker før vi skulle gå. Det funket veldig bra og etter det er det faktisk sjeldent at jeg har fått gnagsår (Kan også nevne silkemyke føtter og null hard hud som bieffekt😉👏) 

Skistøvler tar imidlertid fremdeles knekken på beina mine og senest for et par uker siden var gnagsår et faktum. Derfor tenkte jeg at før påsketuren, med nye skisko, skulle jeg gjøre en skikkelig jobb å bruke både Locobase og gnagsår-tipset vi fikk på Vinterkurset i februar; Tensoplast. 

Det kan selvfølgelig være at de nye fjellskiskoa er fantastiske, men av erfaring så er ikke jeg og nye skistøvler på bølgelengde umiddelbart… Når jeg da etter nesten 3 mil på ski, med pulk, i mye løssnø, i nye sko kan skryte på meg meg null gnagsår så er det rett og slett fantastisk!! 👏👏🎉😍 Til og med et begynnende gnagsår som jeg teipet underveis den første dagen har gått helt fint og ikke blitt til noe mer! 👏🎉

Så her en liten bruksanvisning: Det tar litt tid å legge, spesielt når man er uerfaren, men om man er nøye, legger der man får gnagsår (kan også legges under foten, oppå foten osv) så funker det veldig bra! 

Skarp saks er et must
Rund av kantene og klipp av «frynsene» på kanten
Jeg har alltid pleid å legge motsatt vei av dette, men lærte på vinterkurset at dette var lurt.. Teipen fester litt dårlig til å begynne med så klem den på og klem sammen kantene
Fine «esel-ører» 😂🙈
Klipp så av alle kanter og ujevnheter sånn at det blir helt glatt og ingen kuler som kan gnage..
«Pakk inn» tærne på samme måten, for så å klippe av alle kanter og ujevnheter
Ferdig «innpakka» og klippet
Ferdig teipa, som sagt; den fester litt dårlig til å begynne med så pass på å klemme godt inntil og la den få godt feste før du tar på sokker og går på tur. Når den først sitter sitter den GODT! Ta med saksen på tur og klipp eventuelt av/inntil dersom det begynner å løsne litt i kantene (altså; ta med saksa dersom du skal på tur over flere dager 😉). Jeg pleier å legge på dagen før så har jeg tid til det og teipen får festet ordentlig og jeg kan rette opp eventuelle ting som kjennes ubehagelig.

Legg igjen en kommentar

