På påsketur, – alene! 

Som seg hør og bør når man har satt seg som mål å krysse Grønland så må jo påsketuren bestå av fjell, ski, telt og trening, – ja og litt kos da… vi snakker jo om meg, som er mest vant til å være på kosetur… 😉🙈 

Målet ble satt for en god stund siden, – hvis vær og føre sto oss bi… Starte på Haukeli og gå inn mot Hellevassbu og Litlos, 4 dager på ski, ca 90 km, hvis form, vær og føre tillater det. Hvis ikke blir det kortere. Det som er så greit med telt og det å ha veldig lite å bevise, rekker jeg ikke frem til hyttene finner jeg et sted der jeg er og blir det for kjipt drar jeg hjem igjen.. 😉 Jeg er jo tross alt bare to uker inn i opptreninga mi så akkurat nå er det viktigere å få godfølelsen og erfaring med å være på skitur med telt enn å gå langt, det kommer tidsnok. 😉 

Planen var at en venn av meg skulle kjøre fra Vestlandet, jeg skulle kjøre fra Østlandet og så skulle vi møtes ca på midten. Derfor var Haukeli perfekt. Det som også var perfekt var at han hadde vært ute ei vinternatt før (det har jo jeg og altså, jeg har jo tross alt vært ute hele to vinternetter nå, men det jeg mener å si er at han lissom kan detta, har vært på masse vinterturer og sånt…) og så kan han navigere, sånn i motsetning til meg.. 😬🙈så for meg var det nok en perfekt mulighet til å lære mer om å være på skitur med telt, i ganske snille omgivelser. Neste vinter må jeg på turer midtvinters, samme om det blir alene eller om jeg får med meg noen og samme om det er godvær eller ikke, så noen fine introduksjonsturer i fjellet med erfarne fjellfolk nå på våren er nok ikke så dumt… 😉

Det som kanskje er litt dumt er at han ble syk og ikke kunne bli med… 😔 det som er litt kult er at tanken på å droppe turen ikke har streifet meg engang…😂👏 jeg var så vidt inne på tanken om jeg skulle spørre noen andre om de ville bli med, men av de jeg regnet som potensielle er jeg ganske sikker på at alle har planer på Svalbard og Finse denne påska (beklager! Om noen nå føler at de burde fått en sms, hyl ut, det blir mange flere muligheter til å bli med på tur.. 😉) og det jeg også kjente var at jeg faktisk hadde veldig lyst til å dra på tur alene! Det er meldt lettskyet, sol, mellom 0 og -7 grader og det er kvista løyper til påske som jeg kan følge om jeg ikke vil navigere for meg selv hele veien. Det er faktisk en veldig fin mulighet til å få testet ut det å være på vintertur alene under ganske snille forhold.  (Fremdeles med full respekt for fjellets lunefullhet, har vært på skitur både i april og mai tidligere med full vinter, snø og storm så sier ikke dette som blond, dum og naiv…)

Ja, jeg føler meg passe sær som gleder meg til å gå fjellet i påska med telt alene og det er det sikkert noen der ute som syns at jeg er også… men mest av alt føler jeg meg utrolig tøff som skal på min første skitur med telt alene! Mulig det er helt dagligdags for deg, det er det ikke for meg… 😉💪😂🙈 

Jeg har til og med brukt tid på ruteplanlegging før turen.. 👏😂🙈

For ikke å snakke om tid til pakking.. 😬

I følge søsteren min; sekk med bein… 😂🙈 Siden jeg må gå med sekk på Josten på langs tenkte jeg å prøve å gå med sekk.. den ligger an til å bli ca 30kg! 😬😵😱🙈 (og da er ikke noe av påskekosen i sekken!!! 😬)
Legg igjen en kommentar

