Første formtest til Grønland gjennomført..

Det høres kanskje litt overivrig ut å kjøre først formtest til Grønland et år før jeg skal gå, men siden jeg aldri har vært spesielt godt trent følger jeg langtidsprogrammet som Fram Expedition anbefaler og da er første formtest 10-12 måneder før avreise. Er jeg der jeg skal være nå skal jeg, i teorien, bli klar til å krysse Grønland om et år ved å følge programmer deres.

Neste uke har jeg Prince2 eksamen. Jeg har vært MYE mer nervøs før denne formtesten! 😬🙈 Derfor hadde jeg valgt meg ut en bra grusvei i et lite kupert område. Helt innafor «reglene» for formtesten, men uten å pushe noen grenser. Dessverre var veien opp dit stengt, men mamma og Sigbjørn visste råd og ny plan ble lagt. 10x40min intervaller med vekselsvis 5 og 10 min pause. Totalt 7timer og 45 min på tur og målet var å tilbakelegge minst 19,8km. Ja, og med HerrDekk og UmHjulius på slep da… 😉

Når jeg skal begynne turen møter jeg ei som melder om overraskende bra skiføre, men når jeg uttrykker bekymring for om jeg kommer til å ødelegge skiløyper med dekkene mine sier hun at der nok går kjempebra for dette er for spesielt interesserte.. hun hadde rett i begge deler… det var overraskende bra skiføre, men siden jeg ser sporene hennes i søla på grusveien mellom snøpartiene må jeg nok gi henne veldig rett i at dette er for veldi spesielt interesserte.. 😂

For meg er det imidlertid veldig dårlig nytt!! For jeg får en blanding av løs, våt grus og snø, som ut over dagen blir til en håpløs slush. Dekka sitter så godt igjen på underlaget at jeg aktivt må bruke stavene for å komme fremover, – i nedoverbakkene!!! 😱😱 

Ganske rask skjønner jeg at denne elefanten må brytes ned. 7t og 45 min med dette går ikke og jeg har nå et fokus. De neste 40 minuttene. I perioder opererer jeg med 20 minutter. I det jeg starter jeg snart halvveis og vipps så er jeg over halvveis og snart ferdig. På den måten går dagen og jeg må innrømme at selv om jeg ikke kan huske å ha vært så sliten siden «Galdhøpiggen rundt» eller «4x2000m topper på en dag» i fjor er jeg er imponert over hvor fort 10x 40 minutter går. Det hjelper også på at når jeg er godt i gang med økt 9 så står plutselig mamma der og holder meg med selskap siste biten, med lovnad om kald cola zero når vi kommer til bilen. 

Det jeg er ennå mer imponert over er at jeg klarte det!!!!! Jeg gikk over 22km, på et ekstremt tungt føre og i en mye mer kupert rute enn planlagt! Så jeg kan i alle fall trygt si: Jeg er i rute!!!! 😃👏👏 

Fremdeles ved godt mot selv om jeg for lengst har innsett at dette blir tyngre enn jeg hadde drømt om
Prøve å nyte naturen, det er jo vakkert 😍
Nei, det er ikke en enorm brunsnegle som har gått mellom Lauvås og Grorud

Legg igjen en kommentar

