Motivasjonsdalen og drømmen om snødekte topper

Jeg vet ikke når det begynte… om det var teltturen alene i påska og det å innse hvor tungt det var å gå med pulk på over 30 kg (når man vet at man skal gå med pulk på 65-75kg) eller om det var formtesten på et føre som var tyngre enn noe jeg hadde klart å forestille meg. Eller kanskje det var kombinasjonen. En real nedtur i motivasjonen var imidlertid et faktum i slutten av april og de siste ukene har jeg gått på autopilot. Trene i henhold til plan, – ikke tenke. Overbevise meg selv om at jeg bare skal ut på en liten rolig kosetur, selv om jeg vet at det ikke er det jeg skal (hodet og kroppen er lett å lure, det funker hver gang. Bare man kommer seg ut og kroppen blir varm er plutselig ikke hardøkta så ille allikevel… 😉)

Samtidig så flommer facebook- og instagram-profilen min over av mennesker på toppturer og fjellskiturer i fantastiske omgivelser. Jeg sitter i Oslo og er (tror jeg selv) i tidenes dårligste form… (det er utrolig hvor mye sånne motivasjonsdaler påvirker psyken og tro på egen form 🙈😇) Dessuten har jeg bestemt meg for å prøve og ikke bruke så mye penger nå, siden det har gått veldig mye penger til utstyr de siste månedene. Så da kan jeg jo egentlig bare sitte her i Oslo og surmule, grønn av misunnelse, med den dårlige motivasjonen min da….😒

Men i dag slo det meg; jeg kaster bort den beste måneden i året! Den beste treningsmotivasjonen min! Den beste treningen! Penger ordner seg på en eller annen måte (å, hei Luksusfellen…. 🤗😇), JEG MÅ UT PÅ TUR!! 🙂 

En tur jeg har hatt utrolig lyst til å gå er «Fra Fjell til Fjord» hvor du går fra Finse, over Hardangerjøkulen og ned til Hardanger. 25 mil, 8-9 timer, bratte bakker og (visstnok) stupbratte utforkjøringer(😱). Neste helg har jeg avtalt padletur med Agnes i Oslo på søndagen og jeg vil jo ikke misse den, men det er jo ledig plass på turen neste helg.. Hva gjør jeg? Opplegget etter turen på lørdag viser seg å bare være middag, overnatting på Finse og frokost dagen etter… det trenger jeg jo ikke få med meg… 🤔 I løpet av kort tid har jeg fått lagt en logistikk-plan for hvordan jeg skal komme meg hjem igjen etter turen på lørdag kveld og turen er booket. Noen timer senere er turfølge på plass også. Nina (som jeg traff på vinterkurset på Finse i februar og som skal være med på Josten på langs om 14. dager), blir med! 😃👏 

Neste helg blir igjen en drømmehelg! ❤️ Fra Fjell til Fjord» på lørdag og padletur i Oslofjorden på søndag! ❤️

Plutselig føles ikke formtesten jeg skal kjøre sammen med Marita i morgen så ille ut allikevel, det blir jo bare kos nå når jeg vet at jeg skal på skitur to helger på rad etterpå! 😃😍😄

(PS! Det er ikke sånn at jeg må kjøre formtester hele tiden fremover altså, men må ha noen langøkter innimellom (satser på min. 1 dag per måned nå i begynnelsen) og det å gå med dekk i 8-10 timer er ikke det kuleste jeg vet… så da velger jeg i alle fall foreløpig å kjøre de etter formtest-malen med 10 x 40 min intervaller, så kan jeg fokusere på tid, intervaller og lengde isteden for hvor slitsomt det er.. 😉 )

Legg igjen en kommentar

