Fra Fjell til Fjord

Etter at fjellabstinensene slo til i forrige uke og Nina og jeg fikk booket tur til Finse har jeg svevd på en rosa lykkesky. Allikevel føles det litt galskap når du setter klokka på 05:30 lørdag morgen for å gå på ski i mai… 

Når vi begynte fra Finse var det tåke og lite sikt, men turen over vannet var allikevel ganske magisk med det blå overvunnet på isen og et trolsk lys


Etter vannet begynte vi på stigningen fra 1222 meter til over 1800 meter. Var ikke overalt det var like bra skiføre sånn til å begynne med, men hindringer er til for å overvinnes 😉😂

Etter en stund begynte de virkelige stigningene og nå kommer det litt selvskryt… men for et år siden hadde jeg meldt meg på en tur som dette, optimistisk som jeg er og så gruet meg som bare det når det hadde begynt å gå opp for meg hva jeg faktisk hadde begitt meg ut på. Selv med en hals som tidvis har sendt lukten og smaken av betent kjøtt (beklager, for mye detaljer!🙈) og feber den siste uka har jeg aldri vært redd for at jeg har tatt meg vann over hodet denne gangen. Og jammen meg hadde jeg ikke rett… turen gikk mer eller mindre som en lek! 😍 Etter 7t45min kikket jeg tilfeldigvis på klokka og tenkte at «jøss, har jeg allerede gått en hel formtest?!?» og det føltes helt greit å fortsette noen timer til! For et år siden hadde jeg hatet hele veien opp til toppen (ca 4 timer) og jeg hadde vært helt ferdig etter 8 timer. Nå var det helt greit å avslutte etter 10 timer, men kunne uten problem fortsatt lenger. DET er digg det!!! 👏🎉👏🎉👏😃😃

Men… tilbake til turen og begynnelsen av brefallet. Up er go, på lang lang rekke:


Og plutselig var vi oppr på breen 😍


Fremdeles lå tåka tjukk og stort sett var dette det eneste vi så de første 5 timene på turen.. 


Det var helt umulig å se noen ting så vi gikk kun på kompasskurs. Det var vind, litt snøføyke og store gledesutbrudd hver gang vi så antydning til en liten sprekk i skylaget, dessverre varte det aldri lenge før det var like tett tåke rundt oss på alle kanter igjen. Etter at vi hadde passert toppen og utsikten over fjorden under oss skulle ha begynt å syntes begynte vi å dikte opp utsikten vi skulle ha sett. Det er nemlig viktig å holde motet og positiviten opppe… 😉😂🙈 Nina og jeg har sjeldent problemer med det og gikk stort sett rundt som to store glis uansett… 😉😂


Ingenting kunne imidlertid forberedt oss på det som kom i det tåken endelig lettet og vi fikk se den virkelige utsikten… noen ganger er virkeligheten bare SÅ mye bedre enn fantasien… 😉😂 

Det første glimtet av noe annet enn tåke:


Herfra ble det plutselig sommer på 1-2-3 og utsikten ble bare bedre og bedre:




Så begynte nedturen, som tidvis var vel så krevende som turen opp… 😬



Men alltid med like flott utsikt! 😍


Før vi reiste tipset Agnes om at det var fint å bade når vi kom ned fra turen… VELDIG kaldt, men visstnok ikke noen sak for en Grønlandsfarer… Agnes er tøff. Det er ikke jeg… men jeg tipset nå Nina da.. kunne jo være at hun hun var tøffere enn meg og svaret var sånn ca «Hmm.. det hørtes fryktelig kaldt ut så tror vel ikke det blir bading, men kanskje greit å ta med ekstra ull for vi er jo truande til å hoppe uti vi…». Jeg lurte litt på når VI ble truandes til det, men innså at hun hadde rett… vi er jo det… 😂🙈 Og jammen… trur du ikke det frista med et bad når vi kom ned igjen da?!? Regner med ingen vil tro meg uten bildebevis så: 

En fantastisk tur og nå gleder jeg meg bare til Josten på langs neste helg! 😍👏

Legg igjen en kommentar

