Ei ku på ski

hadde sett mer elegant ut enn meg på fjellski, – med 25-30 kg på ryggen… Det er konklusjonen etter første dagen på Josten på langs…🙈🙈

Se for deg ei stor melkeku, med 1 ski på hvert av de 4 beina (sikker på at Litago har hatt det i forbindelse med et VM eller noe sånt) og sett henne utfor en stupbratt bakke med mye tung, kram løssnø. Jeg ser for meg at det hadde vært 4 bein litt ukordinert i rykk og napp nedover bakken, med jura hoppende ukontrollert rundt… akkurat sånn stil hadde jeg ned bakkene første dagen… med unntak av jura da, de er de eneste jeg hadde kontroll på nedover bakkene der tror jeg, men sekken hadde i mitt tilfelle overtatt rollen som balanse ustabilisator… jeg skal ærlig innrømme at jeg er ustø på fjellski i utgangspunktet og når man legger til våt, tung, kram snø i hauger, tett tåke og null sikt og en 25 kilos sekk som hver gang du kommer LITT ut av balanse forsterker den ubalansen med… 25 gangeren?!?! 😬 Ja, da er det alt annet enn elegant… 😂🙈

Ellers så var dag 1 på Josten kjedelig, lang og spektakulær. 

Kjedelig fordi vi etter endelig å ha fått ski på beina og besteget første brefallet/bakken så kom tåka og vi så INGEN ting… vi så ikke engang begynnelsen og slutten på gruppa der vi gikk på lang, lang rekke. 


Lang fordi vi var ute på tur i 13 timer og da hadde tilbakelagt 2000 høydemeter og 21 km. Var rimelig klar for å få satt opp teltet, tina vann og lagt oss da… 😬


Spektakulær fordi vi gikk inne blant bresprekker og isformasjoner i tåka, noe som ga det en fantastisk trolsk stemning…  


og gleden over å få opp teltet, tine snø, legge seg i soveposen… den er ubeskrivelig! 

Der jeg på kvelden ligger med en varm naglene-flaske i hver armkrok i den nye soveposen min sier jeg til Nina «Hvis ikke du har har vært ute å gått i 13 timer i drittvær så kommer du aldri til å skjønne gleden det er å legge seg i soveposen meg naglene-flaskene, tørr og varm på kvelden» og sovner på et blunk. 
PS! Egentlig feil å si at det var første dagen for vi hadde ca 3 timer til fots torsdagskvelden også, frem til fleste leirplass på Vetleseter. 

PS2! Denne kua har meldt seg på randonee tur hele neste helg!!! 😱😱🙈

Legg igjen en kommentar

