Mendetreningshelg -1 helg, 62km med to dekk på slep

Det er ikke alltid like gøy å kjøre mengdetrening til Grønland. Men det er alltid like morsomt med alle som heier på deg på veien når du gjør det! Det er også alltid like gøy med venner som kaster seg rundt å blir med på galskapen, det gjør at det føles litt mindre ut som galskap… 🙈😂

Til vinteren må vi kjøre to obligatoriske egentester, to dager på rad med 9,5 time, målet er å klare å gå minst 27km hver dag. Jeg har hatt et ønske om å gå kjørt en sånn nå i sommer og denne helgen åpnet muligheten seg. For å få det til å passe inn med andre ting kjørte jeg imidlertid 2 timer og 8,3 km på fredag kveld, før jeg begynte igjen i 12-tida på lørdag. 6 timer og 2 mil senere kunne jeg lykkelig konstanterer at jeg hadde fullført det som er målet lengdemessig på den «korte» formtesten på 1t45min raskere enn kravet.

Nå er det ikke sånn at det ikke er ups and downs på en sånn tur. Du rekker å tenke ganske mye på 6 timer, både med positivt og negativt fortegn. Du har sett snaps av ferier, festivaler, sol og sommer og lurer seriøst på hvorfor du går der alene og trekker på to dekk. Du rekker å tenke mange ganger på om Grønland virkelig er verdt det eller om du bare har blitt gal. Men når mennesker du møter heier, kommer med positive kommentarer og slår følge for å slå av en prat så er det nå ganske hyggelig allikevel. Eller når du får snap og meldinger fra venner som heier. ❤️ Og ikke minst når du får melding fra ei som blir med på turen dagen etter. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg seriøst hadde vurdert å droppe søndagens tur, det er jo tross alt 4-5 måneder til jeg må klare den testen, men når Nina nå sa at hun ble med så var jo den saken grei… så da avsluttet vi sånn:


Jeg føler at det er litt galskap når jeg går å legger meg før kl 10 på lørdagskvelden og setter klokka på 07:00 søndag morgen for å trekke dekk i 9,5 time i Nordmarka. Men når jeg møter Nina og vi legger i vei er det utrolig koselig også. 😃 Igjen (eller som vanlig) får vi utrolig mye hyggelige kommentarer og tilrop underveis, sola skinner og alt er jo egentlig bare helt topp. Vi når Bjørnholt til en av 10 minutters pausene våre å rekker å kjøpe en bolle og en brus før vi fortsetter, spisingen tar vi på veien… 😂


I neste 10 minutters pause rekker vi et bad i et vann vi kom til. Vi var da halvveis, hadde vært ute i 4,5 time og hadde tilbakelagt nesten 17km. Formen og humøret var fremdeles på topp, det er utrolig hvor fort tida går når man kan gå sånn å skravle! 😃

Etter ca 27 km var vi fremdeles overrasket over hvor greit det gikk og vi begynte nå å nærme oss rekord for begge to, både i lengde og tid. Det eneste som virkelig plaget meg er to lilletær som jeg konstant går å tråkker på og som nå begynte å bli seriøst vonde! Men herfra og ut røynet det fort på.. innen vi har passer 29-30 km begynner vi å innrømme at nå, nå begynner beina å bli ganske så møre og den siste kilometeren klarer jeg knapt å legge vekt på høyre fot pga tåa som har plaget meg i hele dag. Men fremdeles går ting så fantastisk bra, for Nina og jeg har fremdeles ting å skravle om og da er det enkelt å glemme både tid og sted og vonde tær noen meter til. Så fantastisk stolt over å ha fullført 33 km på 9,5time (målet var minst 27km) og 62 kilometer denne helgen! 💪😃

Og en STOR takk til Nina som brukte HELE søndagen på tur med meg, og til alle dere andre som heiet og støttet hjemmefra, fra ferier og hvor dere enn befant dere; love ya! 😘

Og for de som lurer; nei, jeg klarer nesten ikke sette føttene i bakken pga gnagsår. Det kjennes ut som om flere av de store muskelgruppene mine er enorme blåmerker fordi de er så ømme. Jeg har blåmerker rundt hoftene etter pulkselen og jeg er så sliten at jeg har ikke orket tanken på å åpne den flasken med cava jeg la til kjøling for å feire at mengdetreningshelgen var over og at ferien kunne begynne. Men når jeg våkner i morgen og jeg orker å tenke igjen, da skal jeg være utrolig stolt over at jeg har klart å gjennomføre planen jeg la på fredags ettermiddag! 🙈😂👏💪

 

Legg igjen en kommentar

