Over Besseggen på ski

Besseggen er jo en av de mest populære rutene i fjell-Norge sommerstid og folk går i kø over eggen, men på vinterstid er det ganske stille på eggen. Det gjør egentlig bare turen enda mer spektakulær! 😍

Turen begynte fra Bessheim Fjellstue (veldig hyggelig vertskap og helt fantastisk god mat!! 😍😍😍) lørdag morgen i strålende sol fra skyfri himmel og nesten ikke et vindpust. Det kan ikke kalles annet enn flaks siden været hele uka hadde vært det guiden fra Gjendeguidene (må også skryte litt av Knut Erik som var en utrolig flink og hyggelig guide!) kalte «litt ruskat» (les storm-varsel på yr) og væremeldinga for søndag varslet om mer snø og vind.

Turen gikk først opp til Bessvatnet og innover Bessvatnet mot Besshøe. Det var påskestemning der vi gikk og trasket, 6 stykker, mutters alene i den enorme fjellheimen.

Agnes og meg på Bessvatnet med Besshøe i bakgrunnen.

Når vi hadde krysset Bessvatnet hadde vi lunsj i solveggen under Besshøe og der kunne vi egentlig bare blitt sittende til sola gikk ned.. det var helt fantastisk!!! 😍😎 Litt tid til lek og moro ble det også 😂

Men det er jo nettopp det.. det er fremdeles tidlig på året og sola går tidlig ned og vi hadde jo en egg å bestige. Så vi fortsatte turen over vannet og frem til begynnelsen av Besseggen.

På begynnelsen av Besseggen tok vi av oss til nettingull. Hvem skulle vel trodd at vi, med dårlig vær både dagen før og etter, og med -10 når vi startet om morgenen skulle få gå eggen i nettingull?!?! 😍 Ok, det er kanskje enkle gleder, men allikevel så store… 😂

Skiene ble festet på sekken og vi begynte turen opp til fots.

Besseggen opp på randonee-støvler var tidvis litt utfordrende med litt is og en del snø innimellom steinene, men med god guiding kom vi oss over de vanskeligste partiene også

Og for en utsikt på vei oppover, tidvis var det vanskelig å fokusere på veien oppover, for man ville egentlig bare snu seg å se på dette 😍:

Vel oppe på platået var det for lite snø til at vi kunne gå rett over på ski og vi snek oss dermed nedover rundt fjellsidene et stykke for å komme lengst mulig bortover mot enden av Bessvatnet i helling så vi kunne skli. Det er nok ikke turen du tar for de råeste nedkjøringene, men for meg som ikke er så dreven nedover var det helt topp… 😂

På vei nedover begynte sola å gå ned og himmelen begynte sitt fantastisk lys og fargeshow 😍I det store hele en helt fantastisk dag var over. Så utrolig heldig jeg er som får oppleve slike ting! 😍 Og ja; Agnes og jeg fikk laget engler på toppen av Besseggen også. Vi begynner å få en god samling snøengler fra ulike steder nå… 😂

2 kommentarer om “Over Besseggen på ski

1. Hei. Det var en helt fantastisk tur! 😍 Jeg var virkelig ikke erfaren når jeg gikk turen, tror dette var min tredje eller fjerde rando-tur, første den sesongen. Det er en ganske utypisk rando-tur med langt tilløp med slag stigning, så mye flatt over Bessvatnet før du begynner på selve eggen. Ikke spesielt bratt nedkjøring og brede flater å kjøre ned på. Greit å være i grei form for man er jo ute en del timer, men er en veldig fin tur, også for nybegynnere. God tur og lykke til med rando! 😘